Exit games- jak se rozšířily?

Původ názvu únikové hry (exit games) pochází z videohry s názvem “Escape Room” nebo “Escape Game”. Hráč musí v této hře vyřešit mnoho úkolů, kterými je obklopován v pořadí takovém, aby mohl opustit jednu místnost a pustit se do druhé. V dnešních dobách, kdy jsme téměř přehlceni všemi možnými digitálními technologiemi, se REG představuje jako varianta počítačové hry, ke které nepotřebujeme naprosto žádnou elektroniku a kde ten správný tlak pomocí zdravého rozumu, vytrvalosti a týmové spolupráce přináší výsledek.

Exit games- jak to všechno začalo?

První videohra s motivem únikových her a názvem Crimson Room vyšla v roce 2004 a jejím autorem je Toshmitu Takagi. Termínem Takagim označujeme tento typ her.

Byla to až Japonská společnost SCRAP CO., v roce 2007, která tyto únikové hry v reálném světě skutečně vytvořila. Takao Kato, zakladatel této společnosti, přišel s nápadem, jak tyto hry v realitě doopravdy uskutečnit. Nápad byl takový, že lidé zamčení v jedné místnosti budou muset vyřešit sérii hádanek a šifer v daném pořadí pro to, aby byli schopni z dané místnosti za jednu hodinu čistého času utéci.

Rozšířily se velmi rychle

Exit games byly poté rozšířeny po zbytku Asie předtím, než se dostaly až do Evropy.

Budapešť v Maďarsku byla prvním městem Evropy, která vytvořila první REG (Real Escape Games), neboli únikové hry v realitě. V roce 2011 byla vytvořena společnost s názvem Parapark.

Její pracovník, Attila Gyurkovics přišel s nápadem, jak vytvořit únikové hry v realitě, aniž by měl sebemenší ponětí o tom, že něco podobného funguje již v Asii. Tyto hry měly fungovat také jako dobrá teambuildingová aktivita.

Ten samý rok SCRAP otevřel první exit games i ve spojených státech pod názvem “Real Escape Game”. Exit games byly rozšířeny do Anglie i Francie v roce 2013 (k dnešnímu dni čítáme ve Francii 367 exit rooms, přičemž více než 64 je v jejím hlavním městě, Paříži) .

Společnost SCRAP spolupracovala se společností, která nese název Secret City Adventures se záměrem přivést REG i do Kanady, což se v roce 2013 doopravdy povedlo.

Mezi asijskými a evropskými únikovými hrami však můžeme vidět několik rozdílů i navzdory tomu, že všechny vycházejí ze stejného základu. V Asii jsou únikové hry zaměřeny spíše na vzájemné soutěžení proti sobě, zato lidé z Evropy jsou dychtiví po zážitku ze hry. Rozdíly mezi tématy a náměty pro každou z her jsou často inspirovány knihami, či filmy a samotný internet nabízí až téměř nepřeberné množství nápadů. Vše je podmíněno pouze fantazií a finančními možnostmi člověka, který danou místnost vytváří.

Únikové hry zůstaly velmi oblíbené až do dnešní doby. Nemálo jich můžeme najít i v České republice (mimo jiné i v Brně). Na severu Čech je to možné například v Mostě, Chomutově a Jablonci. Náměty na hry jsou různé. Zájemci mohou utíkat z laboratoře vědce, tajného pokoje, vězení, ale i bytu člověka, kterého odvedlo gestapo.

Proč jsou únikové hry oblíbené po tak dlouhou dobu je záhadou. Jedním z důvodů může být i psychologický fakt, který pronesl jeden z tvůrců únikových her, Paul Bart.

“Lidé nechtějí jen sedět a na film se dívat. Oni chtějí prozkoumávat okolí”.

Hry jsou velmi oblíbené i napříč mezi firmami, které tuto aktivitu vnímají jako skvělou formu teambuildingu. Mladší generace ji vnímá jako velmi dobře strávený čas s kamarády, nebo rodinou, zatímco účastníci starší mají exit games jako možnost si odpočinout od každodenních starostí, nevyřízených záležitostí a problémů.

Ať tak či tak, únikové hry jsou oblíbené napříč generacemi, protože při jejich hraní na věku nezáleží. Své oblíbené téma si z jejich nepřeberného množství najde naprosto každý.

Například v tomto videu je velmi dobře vidět, jak to v uzavřených místnostech vlastně funguje.

Zde o tom, kolik jsou češi schopní za únikovou hru zaplatit.

Related posts

2 Thoughts to “Exit games- jak se rozšířily?”

Leave a Comment

2 × 5 =